Smarthome by EKE -kotiautomaatiojärjestelmä

Smarthome by EKE -kotiautomaatiojärjestelmä

Smarthome by EKE -kotiautomaatiojärjestelmän etäkäyttöpalvelu päättyy 30.4.2022

Smarthome by EKE (EBTS) -kotiautomaatiojärjestelmän etäkäyttöpalvelu päättyy 30.4.2022. Etäkäyttöpalvelun lakkauttamispäätös on tehty, jotta järjestelmän tietoturvataso voidaan pitää yllä, vaikka järjestelmän kehitystyö on päättynyt vuonna 2018. Järjestelmän muu toiminnallisuus säilyy toistaiseksi ennallaan. Vuonna 2017 ilmoitimme uusien Smarthome by EKE -järjestelmien myynnin lopettamisesta ja liiketoiminnan siirtämisestä ylläpitotilaan.

Vaikutukset käyttäjille

  • Mahdollisuus käyttää järjestelmää etänä my.eke.com-sivuston kautta päättyy.
  • Paikallinen selainkäyttöliittymä, johon pääsee vain asukkaan omasta lähiverkosta, jatkaa toimintaansa. Järjestelmien käyttöön paikallisesti asunnon käyttöpaneeleista, katkaisijoista yms. ei tule muutoksia vaan ne jatkavat toimintaansa normaalisti.
  • Käyttäjien itse rakentamat etäkäytön ohjelmointirajapintaa käyttävät integraatiot lakkaavat toimimasta. Tämä koskee järjestelmän yksittäisiä tehokäyttäjiä.
  • Taloyhtiöiden oma pääkäyttäjäpalvelu päättyy. Taloyhtiöt, joita tämä koskee, voivat jatkossa hankkia pääkäyttäjäpalvelun Digisähköltä.
  • Digisähkön tarjoamaan tukipalveluun ei tule muutoksia. Järjestelmien diagnostiikka etänä ja taloyhtiöiden pääkäyttäjäpalvelu jatkuvat toistaiseksi.

Tietoturvan ylläpito

Etäkäyttöpalvelun lopettaminen poistaa tietoturvariskit, jotka siihen liittyvät, kun järjestelmän kehitystyö on päättynyt. Paikallinen selainkäyttöliittymä on puolestaan aina ollut tarkoitettu vain paikalliseen käyttöön, eikä sen portteja saa avata Internetiin. Järjestelmä tulee edelleen suojata NAT-palomuurilla, joka mahdollistaa sille yhteyksien avaamisen ulospäin, mutta ei sisään tulevia yhteyksiä Internetistä. Tämä on oletuskonfiguraatio käytännössä kaikissa markkinoilta saatavilla olevissa kotireitittimissä.

Mitä edellyttää käyttäjiltä

Yksittäiset käyttäjät

Jos etäkäyttömahdollisuus kodin lähiverkon ulkopuolelta ei ole oleellinen toiminnallisuus, muutos ei edellytä toimenpiteitä omakotitaloasiakkailta.
Niiden käyttäjien, joilla on etäkäyttöpalvelun ohjelmointirajapintaa hyödyntäviä sovelluksia, tulee muuttaa sovelluksensa käyttämään järjestelmän paikallista ohjelmointirajapintaa.

Taloyhtiöt

Mikäli taloyhtiöllä on paikallinen pääkäyttäjäpalvelu, tulee sen sopia Digisähkön kanssa pääkäyttäjäpalvelun ulkoistuksesta. Niiden taloyhtiöiden, joiden järjestelmät ovat asukkaiden omien lähiverkkojen sijaan erillisessä automaatioverkossa, johon asukkaalla ei ole suoraa pääsyä, tulee muuttaa verkkoteknisiä ratkaisujaan siten, että järjestelmät kytketään kaapelilla suoraan kunkin asunnon lähiverkon reitittimeen paikallisen selainkäytön mahdollistamiseksi.

Päivitys KNX-tekniikkaan

Mikäli automaation etäkäyttömahdollisuus on oleellinen toiminnallisuus, jonka halutaan säilyvän, suositellaan käyttäjän ottavan yhteyttä Digisähköön järjestelmän päivittämiseksi KNX-tekniikkaan.

KNX on kansainvälinen avoin standardi taloautomaatiojärjestelmien toteuttamiseen. Digisähkö on näiden järjestelmien toteuttamisessa maan merkittävimpiä toimijoita.

Vaihto KNX:ään voidaan toteuttaa olemassa olevaa kaapelointia ja painikkeita hyödyntäen. Muutoksessa korvataan minimissään vanhan järjestelmän keskuskomponentit ja osa antureista. Selainkäyttöliittymä vaihtuu nykyaikaiseen kännykkäsovellukseen.

Modernisoinnin yhteydessä on mahdollista myös vaihtaa painikkeet nykyaikaisiin väyläpainikkeisiin, jolloin ulkoasu saadaan moderniksi ja tilatietoja voi näyttää ledeillä suoraan painikkeissa. Samalla järjestelmää voidaan laajentaa esimerkiksi monihuoneäänentoistolla ja ääniohjauksilla. Mahdollisuuksiin voi tutustua Digisähkön showroomilla Espoon Olarinluomassa sopimalla ajan etukäteen.

Lisää tietoa löytyy osoitteesta www.digisahko.fi/ebts

Tukipalvelut

Digisähkö Oy huolehtii Smarthome by EKE ja EBTS -asiakkaiden teknisestä neuvontapalvelusta, vikaselvityksistä, varaosamyynnistä sekä takuun alaisten laitteiden korjaamisesta.

Ongelmatilanteissa pyydämme asiakkaita ottamaan ensisijaisesti yhteyttä järjestelmän asentaneeseen sähköasennusliikkeeseen. Muissa tapauksissa pyydämme olemaan yhteydessä suoraan Digisähkön tukipalveluun sähköpostitse osoitteeseen ekehelpdesk@digisahko.fi. Aiemmin käytetty tukipalvelun sähköposti tuki.smarthome@eke.fi on myös käytössä ja ohjautuu edellä mainittuun osoitteeseen.

Kiireellisissä tapauksissa voi myös soittaa palvelunumeroon 010 583 4503. Puhelinpalvelu on maksuton arkisin toimistoaikoina 8-16, mutta toimistoaikojen ulkopuolella puhelinpalvelusta veloitetaan 29 euroa/puhelu. Puhelinpalvelussa ei ole jatkuvaa päivystystä, mutta soittoihin vastataan mahdollisuuksien mukaan heti tai vaihtoehtoisesti asiakkaalle soitetaan takaisin niin pian kuin mahdollista.

EKE-helpdesk Smarthome by EKE -asiakkaille

Sähköposti: ekehelpdesk@digisahko.fi

Puhelin010 583 4503. Tukinumero päivystää maksutta arkisin klo 8-16, ja muina aikoina hintaan 29 €/puhelu.