Smarthome by EKE -kotiautomaatiojärjestelmän ylläpito ja tuki päättyy 31.5.2025

Arvoisa asiakas,
Haluamme kiittää Teitä siitä, että olette valinneet Smarthome-kotiautomaatiojärjestelmämme kodin mukavuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Olemme iloisia siitä, että olemme saaneet palvella Teitä näiden vuosien ajan.
Valitettavasti joudumme ilmoittamaan, että järjestelmän taustalla oleva infrastruktuuri on ylittänyt teknisen käyttöiän emmekä pysty enää takaamaan sen luotettavaa toimivuutta. Käytännössä tämä tarkoittaa välittömästi sitä, että asiakaspalvelumme etätukimahdollisuus järjestelmäänne päättyy ja laitteidenne sisäinen kellonaika ei enää synkronoidu aiheuttaen kellonaikaan pohjautuvien toimintojen epätarkkuutta.
Näistä syistä johtuen olemme päättäneet lopettaa järjestelmän ylläpidon ja tuen kokonaisuudessaan 31.5.2025 alkaen. Ymmärrämme, että tämä saattaa aiheuttaa Teille hankaluuksia, ja pahoittelemme siitä mahdollisesti aiheutuvaa vaivaa.
Haluamme kiittää Teitä lämpimästi yhteisistä vuosista ja siitä, että olette olleet osa Smarthome-käyttäjäkuntaamme. Toivomme, että järjestelmämme on tuonut Teille iloa ja hyötyä.
Suosittelemme lämpimästi järjestelmän vaihtamista KNX:ään ja tässä yhteistyökumppanimme Digisähkö Oy auttaa mielellään. Saatte heihin yhteyden joko puhelimitse 010 583 4500 tai sähköpostitse info@digisahko.fi .
Mikäli Teillä on kysyttävää tai tarvitsette lisätietoja, olettehan yhteydessä asiakaspalveluumme. Olemme täällä auttamassa Teitä parhaamme mukaan.
Ystävällisin terveisin,
Smarthome by EKE -asiakaspalvelu
ekehelpdesk@digisahko.fi
010 583 4503
Usein kysytyt kysymykset Smarthome by EKE -kotiautomaatiojärjestelmän tuen ja ylläpidon päättymisestä
Voiko järjestelmää edelleen käyttää 31.5.2025 jälkeen?
Kyllä, järjestelmä toimii paikallisesti kuten nytkin. Ainoastaan ylläpito ja tuki päättyy.
Jos käyttäjä ei tee mitään, koituuko siitä ongelmia?
Ei, järjestelmä toimii edelleen paikallisesti kuten nytkin. Vain ylläpito ja tuki päättyy.
Voiko järjestelmää ohjata paikallisesti sisäverkon kautta?
Kyllä, järjestelmä toimii edelleen paikallisesti kuten nytkin. Vain ylläpito ja tuki päättyy.
Mistä saa ostettua tukea ja uusia komponentteja, jos jokin osa vikaantuu?
Digisähkö Oy myy varaosia vikaantuneiden tilalle ja tarjoaa tukipalveluja 30.9.2025 saakka.
Onko järjestelmään saatavilla geneerisiä komponentteja?
Geneeristen komponenttien saatavuus riippuu siitä, miten niitä on alun perin käytetty järjestelmässä.
Saako järjestelmään ostettua tukipalveluja 31.5.2025 jälkeen?
Digisähkö tarjoaa tukipalveluja 30.9.2025 asti.
Miten varautua Digisähkön tukipalvelujen päättymisen jälkeiseen aikaan?
Suosittelemme vaihtamaan järjestelmän KNX:ään. Ole yhteydessä Digisähköön: puh. 010 583 4500 tai sähköpostitse info@digisahko.fi.
Voiko järjestelmän varaosia ostaa varastoon ennakoivasti?
Ei, Digisähkö myy varaosia vain vikaantuneiden osien tilalle.
Voiko sähkökatkoksen sattuessa laitteen virta katketa eikä sitä voisi käynnistää sovelluksen kautta?
Ei, järjestelmä toimii normaalisti ylläpidon ja tuen päättymisestä huolimatta.
Voiko asukas/isännöitsijä/huoltoyhtiö ohjata järjestelmää ylläpidon päätyttyä?
Kyllä, järjestelmän hallinta- ja käyttöliittymä toimii kodin sisäverkossa selainpohjaisesti kuten nytkin.
Tätä kautta järjestelmää pystyy ylläpitämään, uudelleen konfiguroimaan ja lisäämään sekä poistamaan erilaisia antureita. Ainoat ominaisuudet, jotka tässä yhteydessä poistuvat ovat a) käyttäjätunnuksen salasanan nollaus ja b) kellonajan muuttaminen.
Miksi ylläpidon päättyminen aiheuttaa, että laitteiden kellonaika ei enää synkronoidu?
Kellot oli synkronoitu NTP-palvelimeen, joka on nyt poistettu käytöstä. Kellonajan asetus oli mahdollista vanhan ylläpitotyökalun kautta, joka on myös poistettu käytöstä. NTP-palvelin ei ole vastannut tarkistuspyyntöihin tammikuun puolivälistä vanhentuneiden sertifikaattien vuoksi, joita ei ole voitu uusia nykyisessä taustainfrassa.
Pystyykö käyttäjä muuttamaan järjestelmän kellonaikaa manuaalisesti?
Ei, lähdekoodia ei avata käytössä olevien järjestelmien tietoturvan varmistamiseksi.
Voiko ylläpidon päättyminen aiheuttaa tietoturvaongelmia?
Ei, tietoturva ei vaarannu. Tietoturvan osalta ei tapahdu muutoksia. Käyttäjien pitää edelleen huolehtia, että järjestelmät pidetään suojatussa sisäverkossa, eikä niitä avata julkiseen verkkoon.
Tuleeko lähdekoodi avoimeksi ylläpidon päätyttyä?
Ei, lähdekoodia ei avata tietoturvan suojelemiseksi. Käyttäjien tulee varmistaa, että järjestelmät pidetään suojatussa sisäverkossa.
Mihin voi esittää lisäkysymyksiä?
Jos sinulla on lisää kysymyksiä, ota yhteyttä sähköpostitse osoitteeseen info@eke.fi, jossa vastataan Smarthome by EKE -asiakastiedusteluihin.